De nieuwe Wet op de Kansspelen. Waarom duurt het zo lang?

Wet op de kansspelenOnline kansspelen zijn officieel verboden in Nederland. Dat betekent dus dat er door de Kansspelautoriteit (KSA) geen vergunningen worden verleend voor het online aanbieden van kansspelen. Toch kan er wel online gespeeld worden door consumenten. Dit kan bijvoorbeeld door websites te bezoeken die zijn ontwikkeld door buitenlandse aanbieders. Dat gaat echter niet altijd zonder risico. Spelers lopen meer risico op gokverslaving en gokschulden en kunnen door het ontbreken van de wet dus niet worden geholpen door de Nederlandse overheid.

De Kansspelautoriteit maakt zich op zijn beurt sterk voor een veilig aanbod van kansspelen in een gereguleerde omgeving. Dit doet de Kansspelautoriteit als overheidsgezag samen met spelers, aanbieders van kansspelen en overheidsdiensten waarmee nauw wordt samengewerkt. Om het belang van betrouwbare kansspelen in een veilige omgeving te bewaken is de aanpak van de Kansspelautoriteit streng. Volgens online casino aanbieders zelfs iets te streng, reden voor veel partijen om uit te wijken naar andere landen als Malta. Vanuit Malta kan het spelaanbod alsnog worden aangeboden aan consumenten. In de tussentijd is het wachten op de nieuwe wet die het wel mogelijk maakt om vanuit Nederland online kansspelen aan te bieden. Hoe het allemaal zit, lees je hier.

De belangrijkste vraagstukken

Dat het allemaal te doen is om de veiligheid van de speler, blijkt wel uit de belangrijkste vraagstukken die worden neergelegd bij de Staatssecretarissen. Daarin staan namelijk een drietal vragen die steeds maar weer terugkomen:

  1. Kan worden aangetoond dat het wetsvoorstel ervoor zorgt dat er minder problemen zullen zijn met gokverslaving dan nu het geval is?
  2. Hoe draagt het nieuwe wetsvoorstel bij aan betere bescherming van spelers in vergelijking met de huidige situatie?
  3. Waarom is dit wetsvoorstel nodig om fraude, witwassen en georganiseerde criminaliteit in de kansspelsector beter te bestrijden dan nu?

Dat de definitieve antwoorden op deze drie essentiële vragen op zich laten wachten, blijkt wel uit de tijd dat het wetsvoorstel nu stil ligt. Er is vooralsnog geen 100% overtuiging bij de politiek of deze antwoorden daadwerkelijk als toereikend mogen worden gezien.

Malta als uitweg

Met deze vraagstukken in de maag is het er niet makkelijker op geworden voor de Nederlandse aanbieders van online kansspelen. Sterker nog, het is ze juist een stuk moeilijker gemaakt. Er mag geen enkele relatie meer zijn tussen de aanbieder en de Nederlandse markt. Dat betekent dus geen Nederlandse taal op de website, geen Nederlandse domeinextensie (.nl), en geen betaalopties zoals iDeal. Veel partijen voelen zich daarom belet in het fatsoenlijk kunnen uitoefenen van hun activiteiten. Reden genoeg waarom er massaal naar Malta is verhuisd. Daar kan namelijk wel een vergunning worden aangevraagd. Die wordt, na een grondige check, verstrekt door de Malta Gaming Authority (MGA). Pas als aan alle voorschriften wordt voldaan, wordt de vergunning verstrekt. Dat komt weer ten goede van het aanbod dat aan uiteenlopende kwaliteitseisen moet voldoen. De licentie in Malta staat dan ook hoog aangeschreven en een Mediterraans eiland is zeker geen slechte plek om te moeten vertoeven. Toch zit geen enkele aanbieder erop te wachten om verdreven te worden uit Nederland, omdat de wetgeving daar maar niet op gang komt.

Huidige status

Het is daarom hopen dat de wet definitief wordt aangenomen. Terwijl de meeste fasen zijn doorlopen is het nu dus alleen nog wachten op de Eerste Kamer. De huidige status is dan ook dat de onderstaande vijf fases zijn gecompleteerd. Het is wachten op fase 6:

 

  • Fase 1. Ministerraad akkoord, wetsvoorstel voor advies naar Raad van State.
  • Fase 2. Indiening Wetsvoorstel bij Tweede Kamer, schriftelijke behandeling.
  • Fase 3. Aangemeld voor plenaire behandeling voor Tweede Kamer.
  • Fase 4. Wetsvoorstel aangenomen door de Tweede Kamer, ingediend bij de Eerste Kamer voor een schriftelijke behandeling.
  • Fase 5. Aangemeld voor plenaire behandeling door de Eerste Kamer.

 

  • Fase 6. Aanname Eerste Kamer van wetsvoorstel, publicatie in Staatsblad.

Waarom duurt het zolang?

Op zich is de Wet Kansspelen op Afstand al lange tijd zo goed als klaar. In grote lijnen was het voorstel al uitgewerkt, maar er moest op een aantal punten nog overeenstemming worden bereikt door de coalitiepartijen. Een van de belangrijkste punten was de hoogte van de belasting voor de kansspelen. Hoewel het even duurde voordat de VVD en de PVDA tot een akkoord kwamen, is dat inmiddels toch gelukt.

Daarbij ging er ook een streep door een eerder voorstel van Fred Teeven, die op dat moment staatssecretaris van Justitie was. Die stelde voor om een kansspelbelasting van 20% aan te houden. Dit percentage werd bij nader inzien als principieel onjuist beoordeeld. Alle Nederlandse kansspelaanbieders, zowel online als offline, moeten daarom ‘gewoon’ 29% kansspelbelasting betalen. Mocht het zo zijn dat de belastinginkomsten de verwachtingen ruimschoots overtreffen, dan kan het percentage over drie jaar eventueel worden verlaagd naar 25%.

Ook het uitblijven van het nieuwe kabinet werkte niet in het voordeel van de wet. Gelukkig is dat kabinet er nu dan eindelijk, maar dat neemt niet weg dat de wet in de tussentijd meerdere keren is blijven liggen. Nu 2018 is aangebroken is het hopen op een eindelijke doorbraak van de wet. Laten we het er maar op houden dat we het jaar optimistisch tegemoet zijn gegaan. En dat geldt dus ook voor de wet.

Dit bericht is geplaatst in Wetgeving. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *